Науково-практичні заходи

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ У ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛАСТІ
   

програма роботи школи
«інновації в освітньому процесі»


                                                                                     
заступник директора
                                                                                                  науково-методичного центру
                                                                                                  професійно-технічної освіти у
                                                                                                  Запорізькій області
                                                                                                  Ципріанова С.Г.
                                                                                                  методист науково-
                                                                                                                  методичного центру
                                                                                                  професійно-технічної освіти у
                                                                                                  Запорізькій області
                                                                                                  Семенова Л.О.



м. Запоріжжя
2015





ЗМІСТ

І. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ……………………………….....……….....…...…3
ІІ. РОЗПОДІЛ НАВЧАЛЬНОГО ЧАСУ…………...……….....……….....…...3
ІІІ. ЛІТЕРАТУРА……………………………………..…….….....……….........9
ІV. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ…………………………….....……........11



  

І. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ

Сприяння становленню інноваційного простору навчальних закладів є однією із стратегічних задач науково-методичних установ різного рівня. У Зв’язку з цим НМЦ ПТО у Запорізькій області запровадив для керівних та педагогічних кадрів ПТНЗ серію навчальних занять в рамках роботи школи «Інновації в освітньому процесі».
Робота школи організована з метою здійснення заходів щодо вивчення, узагальнення та впровадження інноваційного педагогічного і виробничого досвіду та новітніх педагогічних технологій у навчально-виробничий та навчально-виховний процеси у професійно-технічних навчальних закладах.
Особливостями роботи школи є застосування занять з використанням як класичних технологій, так і ділових ігор.
Задачі школи «Інновації в освітньому процесі»: підвищення професійно-кваліфікаційного рівня педагогічних працівників ПТНЗ; ознайомлення з нормативними документами, що регламентують порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності; накопичення знань щодо технології реалізації проектів педагогічних досліджень; опанування сучасними засобами розповсюдження передового педагогічного досвіду.
За результатами навчальних занять слухач повинен:
-        сформувати уявлення про порядок надання та зняття статусу експериментального навчального закладу; основні етапи та порядок здійснення дослідно-експериментальної роботи; управління та фінансування експериментального навчального закладу;
-        знати базові компоненти педагогічного дослідження; основні етапи проведення педагогічного дослідження; сучасні технології реалізації навчально-виробничого процесу; різні форми організації педагогічної взаємодії та засоби накопичення професійного досвіду;
-        уміти підбирати та використовувати методи педагогічного дослідження у відповідності до його мети та задач; організовувати різні форми взаємодії суб’єктів навчально-виробничого процесу під час проведення педагогічного дослідження; аналізувати результати педагогічного дослідження з метою його удосконалення та підвищення своєї кваліфікації.




ІІ. РОЗПОДІЛ НАВЧАЛЬНОГО ЧАСУ
школи «Інновації в освітньому процесі»

Мета: здійснення заходів щодо вивчення, узагальнення та впровадження інноваційного педагогічного і виробничого досвіду та новітніх педагогічних технологій у навчально-виробничий та навчально-виховний процеси у професійно-технічних навчальних закладах.

Категорія слухачів: керівні та педагогічні кадри ПТНЗ

Об’єм програми: 27 годин

Форма навчання: очна, дистанційна




НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
школи «Інновації в освітньому процесі»

Таблиця 1. – Навчальний план школи «Інновації в освітньому процесі»

№ з/п
Найменування модулів
Всього годин
Розподіл годин за видами занять
Форми контролю
Лекції
Семінарські заняття
Практичні заняття
Тренінги
Екскурсії
Самостійна робота
1
Модуль 1:
«Інноваційна освітня діяльність. Нормативні документи.»
6
4
1



1

2
Модуль 2:
«Інновації в ПТО. Огляд літератури. Особливості та проблеми оформлення бібліографічного опису у списку використаних джерел.»
6
2

2

1
1

3
Модуль 3:
«Літературна публікація: поняття, функції, основні види, особливості створення.»
7



4

3
Тренувальна робота №1
4
Модуль 4:
«Особливості сучасних педагогічних досліджень в професійно-технічній освіті»
8
1


4

3
Тренувальна робота №2

Всього:
27
7
1
2
8
1
8


НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
школи «Інновації в освітньому процесі»

Таблиця 2. – Навчально-тематичний план школи «Інновації в освітньому процесі»

№ з/п
Найменування розділів
Усього годин
Самостійна робота
Форми контролю
1
Модуль 1:
«Інноваційна освітня діяльність. Нормативні документи.»
6
1

1.1
Коментар до Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності.
1


Продовження табл. 2

№ з/п
Найменування розділів
Усього годин
Самостійна робота
Форми контролю
1.2
Експериментальний професійно-технічний навчальний заклад. Огляд нормативних документів.
1


1.3
Інформаційно-інструктивний матеріал щодо написання та складання навчально-методичної літератури.
2

1.4
Досвід інноваційної діяльності педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів Запорізької області
1

2
Модуль 2:
«Інновації в ПТО. Огляд літератури. Особливості та проблеми оформлення бібліографічного опису у списку використаних джерел.»
6
1

2.1
Огляд літератури із фондів Запорізької обласної універсальної наукової бібліотеки ім. О. Горького за темою «Інновації у професійно-технічній освіті»
2

2.2
Особливості та проблеми оформлення бібліографічного опису у списку використаних джерел.
2

2.3
Екскурсія «Сучасні форми обслуговування читачів КЗ «ЗОУНБ ім. О.М. Горького»»
1

3
Модуль 3:
«Літературна публікація: поняття, функції, основні види, особливості створення.»
7
3
Тренувальна робота №1
3.1
Особливості підготовки літературної публікації
2



Закінчення табл. 2

№ з/п
Найменування розділів
Усього годин
Самостійна робота
Форми контролю
3.2
Створення тренувальної публікації щодо  результатів впровадження інновацій у навчально-виробничий процес професійно-технічного навчального закладу
2


4
Модуль 4:
«Особливості сучасних педагогічних досліджень в професійно-технічній освіті»
8
3
Тренувальна робота  №2
4.1
Педагогічна інноватика: оглядові матеріали
1

4.2
Характеристика деяких особистісно-розвивальних технологій навчання майбутніх кваліфікованих робітників
1

4.3
Структура проекту педагогічного дослідження
1

4.4
Створення тренувального проекту педагогічного дослідження
2

Всього:
27
8



ЗМІСТ МОДУЛІВ
школи «Інновації в освітньому процесі»

Модуль 1. Інноваційна освітня діяльність. Нормативні документи.

Тема 1.1. Коментар до Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності.

Загальні положення. Розроблення освітніх інновацій. Використання освітніх інновацій. Фінансування інноваційної освітньої діяльності.

Тема 1.2. Експериментальний професійно-технічний навчальний заклад. Огляд нормативних документів.

Загальні положення. Надання статусу експериментального навчального закладу. Повноваження експериментального навчального закладу. Особливості управління експериментальним навчальним закладом. Зняття статусу експериментального навчального закладу. Фінансування дослідно-експериментальної роботи в експериментальному навчальному закладі.

Тема 1.3. Інформаційно-інструктивний матеріал щодо написання та складання навчально-методичної літератури.

Специфіка тематики методичної літератури. Види і класифікація наукових та навчально-методичних видань. Мета та завдання написання навчально-методичної літератури. Основні вимоги до підготовки, оформлення, укладання та видання наукової і навчально-методичної літератури. Технологія розробки методичних рекомендацій.

Тема 1.4. Обмін досвідом щодо інноваційної діяльності педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів Запорізької області.

Особливості інноваційної освітньої діяльності на всеукраїнському рівні. Особливості інноваційної освітньої діяльності на регіональному рівні. Приклади.

Модуль 2. Інновації в ПТО. Огляд літератури. Особливості та проблеми оформлення бібліографічного опису у списку використаних джерел.

Тема 2.1. Огляд літератури із фондів Запорізької обласної універсальної наукової бібліотеки ім. О. Горького за темою «Інновації у професійно-технічній освіті»

Інновації в професійно-технічній освіті України. Досвід професійно-технічної освіти зарубіжних країн. Освіта протягом життя. Дистанційна освіта. Методика написання навчально-методичної літератури.

Тема 2.2. Особливості та проблеми оформлення бібліографічного опису у списку використаних джерел.

Бібліографічний запис. Бібліографічний опис. Заголовок. Скорочення слів та словосполучень. Бібліографічне посилання. Загальні вимоги та правила складання. Електронні ресурси. (ГОСТ 7.82 – 2001,  ДСТУ 7.1 – 2006, ГОСТ 7.80 – 2000,  ГОСТ 7.0.12 – 2011, ДСТУ 3582 – 97, ГОСТ 7.0.5 – 2008)

Тема 2.3. Екскурсія «Сучасні форми обслуговування читачів КЗ «ЗОУНБ ім. О.М. Горького»»

Оглядова інформація щодо технології обслуговування віддаленого користувача КЗ «ЗОУНБ ім. О.М. Горького» на основі електронних ресурсів.

Модуль 3. Літературна публікація: поняття, функції, основні види, особливості створення.

Тема 3.1. Особливості підготовки літературної публікації

Редакційні вимоги щодо технології підготовки публікації до видання.
Заголовок публікації. Допоміжний апарат публікації. Редагування наукової публікації. Логічні основи редагування. Композиція твору.

Тема 3.2. Створення тренувальної публікації щодо  результатів впровадження інновацій у навчально-виробничий процес професійно-технічного навчального закладу

Практична реалізація технології створення публікації.

Модуль 4. Особливості сучасних педагогічних досліджень в професійно-технічній освіті.

Тема 4.1. Педагогічна інноватика: оглядові матеріали

Інновація. Мета інновації. Інноваційні процеси. Інноваційна культура. Інноваційна діяльність. Інноваційна інфраструктура. Найбільш актуальні сучасні інновації в області освіти. Тематичний розподіл щодо інноваційної діяльності станом на 2013 рік (всеукраїнський рівень). Домінуючі напрями інноваційної діяльності у Запорізькому регіоні.

Тема 4.2. Характеристика деяких особистісно-розвивальних технологій навчання майбутніх кваліфікованих робітників

Модульно-рейтингова технологія. Проектна технологія. Кейс-технологія. Проблемно-розвивальна технологія.

Тема 4.3. Структура проекту педагогічного дослідження

Теоретичні основи. Актуальність тематики. Аналіз вихідної ситуації. Проблема, передбачуваний масштаб її вирішення. Мета проекту. Задачі. Гіпотеза. Зміст проекту. Заплановані результати. Ресурсне забезпечення. Етапи та терміни реалізації проекту. План-графік реалізації проекту.

Тема 4.4. Створення тренувального проекту педагогічного дослідження

Практична реалізація технології створення проекту педагогічних досліджень.

ФОРМИ КОНТРОЛЮ

Форма контролю успішності слухачів школи «Інновації в освітньому процесі»: дві тренувальні роботи за тематикою модуля №3 та модуля №4.

Таблиця 3. - Форми контролю успішності слухачів школи «Інновації в освітньому процесі»

Тематика модуля
Форма тренувальної роботи
Модуль 3. «Літературна публікація: поняття, функції, основні види, особливості створення.»

Тренувальна стаття щодо  результатів впровадження інновацій у навчально-виробничий процес професійно-технічного навчального закладу

Модуль 4. «Особливості сучасних педагогічних досліджень в професійно-технічній освіті.»

Тренувальний проект педагогічного дослідження.



ІІІ. ЛІТЕРАТУРА

  1. Балан Ю. Інформаційно-комунікаційні технології. Упровадження в навчально-виховний процес // Директор школи. - 2014. - № 17. - С. 23-26.
  2. Вітюк О. Комплексне застосування інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі // Директор шк. - 2014. - № 10. - С. 41-45.
  3. ГОСТ 7.0.5 – 2008. Библиографическая ссылка. Общие требования и правила составления.
  4. ГОСТ 7.0.12 – 2011. Библиографическая запись. Сокращение слов и словосочетаний на русском языке. Общие требования и правила.
  5. ГОСТ 7.80 – 2000. Библиографическая зипись. Заголовок. Общие требования и правила составления.
  6. ГОСТ 7.82 – 2001. Библиографическая запись. Библиографическое описание электронных ресурсов. Общие требования и правила составления.
  7. Гукова О. О. Тренінг - активна форма навчання дорослих людей // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. - 2014. - № 10. - С. 22-30.
8.Гуслова М. Н. Инновационные педагогические технологи : учеб. пособие для сред. проф. образования / М. Н. Гуслова. - 3-е изд., испр. – М. : Академия, 2012. - 288 с.
  1. Дичківська І. М.     Інноваційні педагогічні технології : навч. посіб. / І. М. Дичківська. - К. : Академвидав, 2004. - 352 с. - (Альма-матер)
  2. Добреньков В. И. Методология и методы научной работы : учеб. пособие / В. И. Добреньков,    Н. Г. Осипова. - М. : КДУ, 2009. - 276 с.
  3. Дрозач М. Неформальне навчання за робітничими професіями: світова та вітчизняна практика підтвердження його результатів : [в т. ч. рек. щодо кваліфікац. атестації за результатами неформал. навчання та визначення механізмів її впровадження] / М. Дрозач, Н. Паршина, Н. Стульпінас // Україна: аспекти праці. - 2014. - № 5. - С. 28-36.
  4. ДСТУ 3582 – 97. Скорочення слів в українській мові в бібліографічному описі. Загальні вимоги та правила.
  5. ДСТУ ГОСТ 7.1:2006. Бібліографічний запис, бібліографічний опис. Загальні вимоги та правила складання . Методичні рекомендації з впровадження.
  6. Застосування особистісно-розвивальних педагогічних технологій у підготовці майбутніх кваліфікованих робітників (методичні рекомендації для педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів, працівників науково-навчально-методичних центрів (кабінетів) професійно-технічної освіти МОН України) /М.В. Артюшина, Я.Ю. Білоконь, І.Б. Дремова, О.Б. Кошук, І.А. Мося, Т.М. Пащенко, Г.М. Романова; за ред. Г.М. Романової.- К.: Ін-т проф.-тех. Освіти НАПН України, 2014.- 132 с.
  7. Інформаційний збірник для директора школи та завідуючого дитячим садочком. – 2013.-№11-12 (13), грудень.
  8. Ковальчук В. В. Основи наукових досліджень : навч. посіб. / В. В. Ковальчук. - К. : Слово, 2009. - 240 с.
С. 177-179: Вимоги до оформлення тез доповідей, статей і стендових доповідей.
  1. Копытов А. Д.  Инновационные педагогические технологии профессионального образования в США и Германии / А. Д. Копытов, М. П. Пальянов // Педагогика. – 2009. – № 8. – С. 86-93.
  2. Леванова Е.А, Соболева А.Н., Плешаков В.А., Голышев Г.С. Игра в тренинге. Личный помощник тренера. – СПб.: Питер, 2011. – 368 с.: ил..- (Серия «Практическая психология»).
  3. Модульные технологии : проектирование и разработка образовательных программ : учеб. пособие для сред. проф. образования / [Олейникова О. Н. и др.]. - М. : АЛЬФА-М : ИНФРА-М, 2010. - 256 с.
  4. Муравьева Н. В. Трансформация системы профессионального образования и обучения // Труд за рубежом. – 2006. - № 3. – С. 60-77.
  5. Пальчук М.І. Модель сучасного інноваційного закладу // Проф.-техн. освіта. - 2013.-№1.-С. 12-14.
22.  Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки : зб. наук. пр. / [редкол.: Сущенко Т. І. (гол. ред.) та ін.] ; КЗ "ЗОІППО" ЗОР, Класич. приват. ун-т. - Запоріжжя : [КПУ], 2008. - Вип. 52. - 416 с.
С. 109-114: Кнодель Л. В. Дуальна система професійної освіти в Німеччині: її              переваги та недоліки / Л. В. Кнодель, В. С. Максимчук.
  1. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / Класич. приват. ун-т ; [гол. ред. Сущенко Т. І. ; редкол.: Бочелюк В. Й. та ін.]. - Запоріжжя : КПУ, 2009. - Вип. 5. - 564 с.
С. 334-340: Сушенцева Л. Л. Створення методичного комплексу на засадах  використання інформаційних технологій як умова формування  професійної мобільності учнів ПТО.
  1. Попко І. А. Розвиток професійного дистанційного навчання у Франції // Вісн. Київ. нац. ун-ту ім. Т. Шевченка. – 2012. – Вип. 28: Військово-спец. науки. – С. 46-48.
  2. Приклади оформлення бібліографічного опису у списку джерел, який наводять у дисертації, і списку опублікованих робіт, який наводять в авторефераті // Бюл. ВАК України. – 2009. - № 5. – С. 26-30.
  3. Радкевич В. Інноваційні процеси у сучасній професійній школі // Проф. – техн. освіта.-2005.-№1.-С. 9-11.
  4. Складання та оформлення списку використаних джерел і літератури : метод.         рек. / Волин. нац. ун-т ім. Л. Українки. - 2-е вид, доп. й випр. - Луцьк : Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2010. - 148 с.
  5. Супрун В. В. Інформаційно-комунікаційні технології в ПТО // Менеджер. Вісн. ДонДУУ. – 2009. - № 2. – С. 249-253.
  6. Сушенцева Л. Л.  Формування ключових компетенцій учнів у навчально-виробничому процесі професійно-технічного навчального закладу / Л. Л. Сушенцева // Педагогіка і психологія. – 2012. – № 1. – С. 57-63. – Бібліогр.: 11 назв.
  7. Торопов Д. А.  Инновации в профессиональном образовании Германии // Педагогика. – 2012. – № 8. – С. 113-120.
  8. Тренінгові технології навчання у практичній підготовці студентів (ділові та рольові ігри) : навч.-метод. посіб. / Нац. банк України, Ун-т банків. справи, Харків. ін-т банків. справи ; [авт. кол.: Азаренкова Г. М. та ін.]. - Львів : Новий Світ - 2000, 2010. - 200 с. - Бібліогр.: с. 191-198.
  9. Уваров В.М. Методы педагогического исследования: Учебное пособие. Нижний Тагил, 2002. 35.. с.: ил.
  10. Цехмістрова Г. С. Основи наукових досліджень : навч. посіб. для вузів / Г. С. Цехмістрова. - К. : Слово, 2004. - 240 с.
С. 182-190: Наукова публікація: поняття, функції, основні види;
С. 190-196: Наукова монографія, наукова стаття, тези доповіді.
  1. Шейко В. М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності : підруч. / В. М. Шейко, Н. М. Кушнаренко. – К. : Знання-Прес, 2002. – 295 с.
С. 263-291: Підготовка публікацій, рефератів, доповідей [у т. ч. наукова стаття].
  1. Щербак О.І. Інновації у професійній освіті: методологічні аспекти впровадження // Проф.-техн. освіта.-2012.-№4.-С. 3-8.





ІV. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

Програма призначена для підвищення кваліфікації керівних та педагогічних кадрів ПТНЗ. Обсяг програми: 27 годин. Навчання може здійснюватися як за технологією дистанційного навчання, так і в традиційній (очній) формі.
Лекційний матеріал розроблено з використанням нормативних документів, що регламентують діяльність зазначеного напряму.
Програма передбачає широку інтеграцію та осмислення зв’язків педагогічної майстерності з філософією, етикою, психологією та іншими науками.
Навчальні заняття побудовані з урахуванням того, що слухачі повинні не просто пасивно сприймати матеріал у вигляді лекцій та консультацій, а приймати активну участь у процесі освоєння тематичних модулів. Тому, домінуючим методом, що використовується при конструюванні  навчального процесу є проблемний: він реалізується через навчальні заняття у формі тренінгів.
Програма, що презентується, може використовуватися:
-          автономно;
-          у якості окремого модуля робочої програми школи передового педагогічного досвіду за схожою тематикою;
-          фрагментарно: у якості розрізнених лекцій, семінарів-практикумів, «круглих столів».








Комментариев нет:

Отправить комментарий